woensdag 20 november 2013

How to: organizeren en gezelligheid

Lieve Allemaal,

Allemaal kennen we het. Rommel.
Ken je dat gevoel als je huis helemaal netjes en clean is? En op andere dagen is het helemaal mis. U Need to clean...
Dat had ik gisteren. Ik ergerde me aan de rommeltjes die rondslingerden en voelde me niet happy. Ik weet dat sommige mensen hier moeite mee hebben en niet zo goed weten hoe ze moeten beginnen. Ik wilde graag wat eenvoudige tips delen die zo'n karweitje makkelijker en leuker maken.





t  i  j  d

Neem je tijd ervoor. Zorg dat je het niet even snel snel doet. Kijk. Iedereen kan een paar dingen schuiven onderin een kast maar heb je daar echt wat aan? Doe het op een druilerige zondag bijvoorbeeld. Regen buiten en binnen klaart hetop:)

m  u  z  i  e  k  /  s  e  r  i  e

Dit helpt altijd. Zet je favoriete muziek of serie op en dan lijkt het niet als een karweitje. Maak het gezellig en begin gewoon.

s  o  r  t  e  r  e  n

Wat ik handig vind is om de losliggende spullen te sorteren. Alle make- upjes bij elkaar, kleding, papieren, electronica, tijdschriften. Zorg dat je dat eerst doet en daarna kun je ze opbergen. Zorg dat je voor elke categorie een plekje hebt gereserveerd. Dit is superhandig. Als je niet weet waar je je tijdschriften moet laten bijvoorbeeld, leg je ze in the end gewoon ergens neer omdat je niet precies weet wat je ermee moet doen. By the way, tijdschriften kun je mooi opstapelen en dan heb je een soort 'tafeltje'. Als je een nachtkastje hebt kun je ze er mooi op leggen en het is tegelijk een verhoginkje voor een lampje, een klokje. You name it.

- Zorg dat je belangrijke dingen als een paspoort, sim kaart, apotheekbriefjes, pasjes etc bij elkaar opbergt in een speciale box. Zo weet je altijd als je zoiets ziet,je daar moet wezen. Ik heb een mooie ronde opbergbox waar ik dat soort dingen in doe en het is heel fijn dat je elke keer datgene vindt wat je zoekt daarin:)

- Zorg dat je spulletjes die je niet meer wilt, moet vermaken (een rok waar een gaatje in zit) of andere 'allerhande'zaken bij elkaar stopt in een tas zodat je dat voor een ander moment kunt bekijken. Maar dan is je rommel in ieder geval out of the way.

- Het is misschien overbodig maar ik zorg altijd dat ik spullen die ik vaak gebruik, 'binnen handbereik' heb en de resterende spullen kun je in een kast leggen (helemaal bovenin, waar je niet snel komt, maar zo gebruik je je ruimte in ieder geval).

g  e  z  e  l  l  i  g  h  e  i  d

Als je klaar bent met het opruimen en schoonmaken van je ruimte is het tijd om het gezellig te maken. Kaarsjes helpen een hoop vind ik. Zeker in deze donkere tijd. Ik houd erg van een personal touch en als ik bij iemand thuis ben, word ik vaak als eerste getrokken naar dit soort dingetjes. Ik wil niet wonen in een catalogus van een meubelzaak. Maar dat is persoonlijke smaak.
Ik heb als kind vaak moeten verhuizen en ik heb van mijn moeder geleerd denk ik om het gezellig te maken. Niet iedereen heeft dat in zich. Maar het is niet zo moeilijk gelukkig:) Waarom vind iedereen het gezellig als de kerstversiering van zolder is gehaald? Juist:)

- kaarsjes (natuurlijk), waxinelichtjes in schattige houdertjes, of een glazen potje (bij de Xenos veel te vinden, of een schoongemaakt glazen potje waar de Bonmamman jam in heeft gezeten). Als je geen echte kaarsen wilt gebruiken ivm je mooie plafond kun je ook led kaarsen gebruiken (bij de blokker o.a.):) Ikzelf vind die kerstverlichting ook erg gezellig en door het jaar heen gebruik ik ze ook vaak. Je kunt bijvoorbeeld lampionnetjes gebruiken (die oranje van de lampionplant)en die om de lichtjes heen schuiven.

-waarom die mooie tas of dat fantastische paar schoenen onderin een kast bewaren? Hang die mooie tas aan je deurknop of zet dat paar schoenen in de schijnwerpers. Creeër een verhoginkje dmv opbergboxen of een paar (kook)boeken en gebruik dit om je paar op te zetten:)

- Wat ik heel erg gezelligheidsverhogend vind is om een mooi bordje/schaaltje met wat fruit/nootjes/sweets te zetten op je salontafel/bijzettafeltje.

- Mooie kaarten/foto's waar je mooie herinneringen aan hebt in speciale kaartenhouders schuiven. Maak zo je interieur persoonlijk.

- Drapeer leuke/rare sieraden op je tafel/dressoir/bijzettafel

- Koop mooie (cadeau)linten bij bijvoorbeeld de Action, Xenos, Blokker etc en maak een strikje rondom saaie glazen potjes (of effen objecten)

- In de lente plukte ik vaak een paar bloemetjes en zette ze dan in een laag vaasje (of in een vierkant/rechthoekig glazen bakje). Bloemen maken het gezellig. Je kunt ook zelf potpourri maken door simpelweg bloemen te drogen (hang bijvoorbeeld rozen aan een touwtje ondersteboven). Plantjes neerzetten is ook een goede, orchideeën zorgen voor veel kleur en zijn niet erg moeilijk te verzorgen.

- Lekkere huisgeuren. Tegenwoordig kun je bij Rituals heerlijke geuren kopen voor in je huis. Als je dat teveel geld vind kosten kun je ook geurkaarsjes gebruiken of kaneelstokjes neerleggen. OF gewoon een lekkere taart of cake maken, je huis gaat heerlijk ruiken:)






Ik hoop dat ik je een beetje inspiratie heb kunnen geven.

xoxo Floortje


Geen opmerkingen:

Een reactie posten