woensdag 13 november 2013

HOE eet je een avocado, SUPERFOOD?

Lieve Foodies,

Hier een post van mij over de avocado. Ik weet dat veel mensen niet goed weten hoe ze een avocado moeten eten. Vaak zie ik ze een avocado schillen en dan moeilijk die pit eruit peuteren, STOP, niet doen!
Ik ga je laten zien hoe je het beste een avocado kunt eten:)

Ik heb voor 1 euro een hele zak met kleine avocado's kunnen kopen...serieus voor 1 euro! Dus het loont echt om op jou lokale markt af en toe rond te struinen; leuk en economisch




w  i  j  z  e

1. Als eerste voel je aan de top van de avocado (dat ronde puntje) of je het kunt indrukken. Als het zacht meegeeft, dan is hij rijp. Als je hem echt niet kunt indrukken dan kun je hem beter nog een dag of twee laten liggen of in een zakje doen met een rijpe banaan (dit zou de avocado sneller doen rijpen).

2. Snijd je avocado in de lengte door. LET op de grote pit. Ik houd meestal mijn mes op de avocado en je kunt je mes zeg maar het werk laten doen door de avocado te draaien rond je mes en de pit. Je krijgt dan zoiets als dit;



3. Snijd de helften van je avocado nog een keertje door. De helft met de pit, daar snijd je netjes om de pit heen. Nog steeds schil je niks:) heel gemakkelijk



4. Nu kun je heel gemakkelijk de pit eruit halen zonder gefriemel.En je kunt het schilletje er met gemak aftrekken. Neem de kant waar het puntje het scherpst is. je haalt het velletje er zo af, echt waar.


c i  t  r  o  e  n

Avocado, net als appeltjes bijvoorbeeld, verkleuren zodra ze met zuurstof in aanraking komen. Dan krijgen ze een beetje een raar kleurtje. Om dit te voorkomen en om de mooie groene kleur te behouden druppel je een beetje vers citroensap erover. Voilà, nu hoef je je geen zorgen te maken.

G  u  a  c  a  m  o  l  e

Dit is mijn favoriete receptje voor een top guacamole. Zeer makkelijk en gezond tegelijk. Wat heb je nodig hiervoor?  
En hoe maak je het? Zorg dat je je avocado(deze mag lekker zacht zijn) hebt voorbereid zoals hierboven uitgelegd en prak hem met een vork zo zacht mogelijk.Voeg je kwark naar keuze toe (ik gebruik magere kwark maar voor een meer romige smaak zou je ook griekse yoghurt of volle kwark kunnen gebruiken).Roer het erdoor en neem wat citroensap en een theelepel (ongeveer) knoflookpoeder en roer je mengsel. PROEVEN is heel belangrijk en voeg indien nodig wat zeezout toe aan het einde. Als je perse een glad mengsel wilt kun je met een staafmixer eventjes erdoor gaan maar ik vind dat niet nodig. Heel erg lekker is als je een paar  doritos naturel in een koekenpan of magnetron warm maakt.

m  a  s  k  e  r

Dit superfood is ook geweldig om op je huid te gebruiken. Prak een rijpe avocado lekker fijn en voeg wat honing toe. Mix het mengseltje en breng het aan op je gezicht (laat je ogen vrij). Laat het lekker 20 minuutjes intrekken en was je gezicht schoon met lauw water.  De avocado zorgt dat het je huidje goed hydrateert en de honing zorgt tevens dat het de bacteriën doodt, allemaal gewenst:). Proberen dus!

xoxo Floortje




Geen opmerkingen:

Een reactie posten